IPO нь анхны олон нийтийн санал асуулгад хамрагдах санхүүгийн нэр томъёо юм. Энэ нь хувийн компани хувьцааныхаа хувьцааг анх удаа олон нийтэд санал болгох замаар олон нийтэд дамжуулж буй үйл явцыг хэлдэг.
IPO-ийн үзэл баримтлал нь эртний Ромд олон нийтийн бизнес эрхлэгчид өөрсдийн бизнесийн хувьцааг хөрөнгө оруулагчдад зардаг байсан үеэс бий болсон.
IPO-ийн орчин үеийн үзэл баримтлал нь 17-р зууны сүүлээр Амстердамын хөрөнгийн бирж байгуулагдсанаар өөрчлөгдсөн.
АНУ-д анхны бүртгэгдсэн IPO нь 1783 онд Хойд Америкийн Банк олон нийтэд нээлттэй болоход болсон.
1990-ээд оны сүүлээр dot-com хөөс үүсэх үед IPO нь олон интернет компаниуд олон нийтэд нээлттэй болж, зарим нь эцэстээ бүтэлгүйтсэн.
Олон жилийн туршид IPO нь компаниудад хөрөнгө босгох, олон нийтийн зах зээлд нэвтрэх нийтлэг арга болжээ.
Өнөө үед IPO-ууд нь хөрөнгө оруулалтын банкуудын маркетингийн өргөн хүчин чармайлт, авто зам, андеррайтер дагалддаг.
Нью Йоркийн хөрөнгийн бирж нь зах зээлийн үнэлгээгээр дэлхийн хамгийн том хөрөнгийн бирж юм. Энэ нь компаниудад хувьцаагаа жагсаан, нээлттэй зах зээл дээр арилжаалах платформыг санал болгодог.
NASDAQ нь зах зээлийн үнэлгээгээр дэлхийд хоёрдугаарт ордог. Энэ нь технологийн компаниудад мэргэшсэн бөгөөд цахим арилжаагаараа алдартай.
Лондонгийн хөрөнгийн бирж нь дэлхийн хамгийн эртний хөрөнгийн биржүүдийн нэг юм. Энэ нь компаниудад хувьцаагаа жагсааж, хөрөнгөө өсгөх платформ өгдөг.
Хувьцаа бол IPO-ийн үндсэн бүтээгдэхүүн юм. Компаниуд хувьцааныхаа хувьцааг олон нийтэд санал болгодог бөгөөд хөрөнгө оруулагчдад компанийн тодорхой хэсгийг худалдаж авах, эзэмших боломжийг олгодог.
IPO нь ихэвчлэн андеррайтерын үүрэг гүйцэтгэдэг хөрөнгө оруулалтын банкуудыг татан оролцуулж, компанийг олон нийтэд нээлттэй болгоход нь тусалдаг. Эдгээр банкууд IPO-г хөнгөвчлөх зорилгоор янз бүрийн санхүүгийн үйлчилгээ үзүүлдэг.
IPO нь компаниудад хувьцаагаа хөрөнгийн бирж дээр жагсаах боломжийг олгодог бөгөөд хөрөнгө оруулагчид эдгээр хувьцааг худалдаж, зарж борлуулах зах зээлийг бий болгодог.
IPO буюу анхны олон нийтийн санал болгох нь хувийн компани хувьцааныхаа хувьцааг анх удаа олон нийтэд санал болгосноор нийтэд нээлттэй явагддаг үйл явц юм.
Компаниуд IPO-ээр дамжуулан өргөжүүлэх, худалдан авах, өр төлбөрийг барагдуулах эсвэл корпорацийн бусад зорилгоор хөрөнгө босгох замаар олон нийтэд нээлттэй байдаг. Олон нийтэд нээлттэй байх нь одоо байгаа хувьцаа эзэмшигчдэд хөрвөх чадварыг санал болгодог бөгөөд компанийн олон нийтийн байдлыг дээшлүүлдэг.
IPO-д компани нь шаардлагатай баримт бичгийг бэлтгэх, хувьцааны үнийг тодорхойлох, хувьцааг институцийн хөрөнгө оруулагчид болон олон нийтэд хуваарилах зорилгоор хөрөнгө оруулалтын банкуудтай хамтран ажилладаг. Үүний дараа хувьцааг арилжаалах зорилгоор хөрөнгийн биржид бүртгэнэ.
IPO-д хөрөнгө оруулах нь үнийн хэлбэлзэл, санхүүгийн түүхэн мэдээлэл дутмаг, боломжит хэт үнэлгээ, компанийн цаашдын үйл ажиллагааны эргэн тойрон дахь тодорхойгүй байдал зэрэг тодорхой эрсдлийг дагуулдаг. Хөрөнгө оруулахаасаа өмнө нарийвчилсан судалгаа хийж, холбогдох эрсдлийг ойлгох нь чухал юм.
IPO нь ихэвчлэн том, алдартай компаниудтай холбоотой байдаг бол жижиг компаниуд олон нийтэд нээлттэй байж болно. Гэсэн хэдий ч олон нийтэд нээлттэй байх шийдвэр нь зах зээлийн нөхцөл байдал, өсөлтийн төлөв байдал, компанийн олон нийтийн хяналт шалгалтанд бэлэн байх зэрэг олон хүчин зүйлээс хамаарна.